Proč Černý pátek?

Pod termínem “Černý pátek” neboli Black Friday (angl.) si obvykle představíme prodejní akci spojenou s velkými slevami obchodníků.

Vznikla v USA a její název se nese v duchu velké světové hospodářské krize z roku 1929, kdy přišel největší burzovní krach v jejích dějinách a došlo ke světovému poklesu cen. Tento den je označován jako Černý čtvrtek nebo také Černé úterý, jelikož největší propad nastal fakticky až v úterý 29. října 1929. Termín Černý pátek vznikl ve Philadelphii a začal se používat od 60. let minulého století, kdy tradičně v tomto městě na tento den vznikaly velké dopravní kolapsy a zmatky.

Nákupní horečka začíná

Tato tradice, jako i spousta dalších „obchodních“ marketingových aktivit,  přešla ze západu i k nám a plně se u většiny prodejců a obchodníků zabydlela. Z Black Friday se stala každoroční předvánoční nákupní událost a dalo by se říci, že plně zahajuje předvánoční nákupní horečku a šílenství.

Tento den, který u většiny obchodníků přesahuje i na celý týden, tak mají zákazníci možnost nakoupit zboží i za výrazně velmi nízké ceny a zajistit si tak Vánoce s předstihem. Černý pátek má ve světě u veřejnosti velkou oblibu a odezvu a nakupující jsou mnohdy ochotni stát hodiny v dlouhých frontách a čekat na okamžik otevření obchodu a „vzít ho útokem“. Vznikají tak komické, někdy až dramatické scény při přetahování se o zboží, které bohužel mohou skončit zraněním, někdy dokonce i smrtelným.

Černý pátek přichází vždy na konci listopadu, den po Dnu díkůzvdání. Letos připadá na pátek 24. listopadu.

Co na to Češi?

I přesto, že v České republice obliba Černého pátku rok od roku mezi spotřebiteli a prodejci roste, se útoky prodejen, dramatické roztržky o zboží mezi zákazníky či výrazné dopravní kolapsy nekonají, ba ani neočekávají. Každý rok se tržby prodejců dostávají na rekordní čísla. Díky vzrůstající oblibě Black Friday a i vzrůstající tendenci spotřebitelů utrácet stále více peněz, se rekordní tržby očekávají i tento rok.

Dalším dnem, který není ale u veřejnosti až tak v povědomí, je Cyber Monday. Tento den, který připadá na první pondělí po Černém pátku zavedla firma Amazon a je jakousi reflexí na Black Friday . U českých prodejců i spotřebitelů se spíše stále zabydluje.

Na Černý pátek můžeme při nákupech výrazně ušetřit. Je nutné být ovšem na pozoru. Mnoho obchodníků před touto akcí uměle navyšuje ceny a v průběhu této akce je opět sníží. Nabýváme tak dojmu, že nakupujeme s výraznou slevou, ale prakticky nakupujeme za stejnou cenu, za jakou bychom nakoupili zboží před konáním akce.

Vánoční nákupní horečka začíná

Ta opravdová nákupní předvánoční horečka obvykle začíná již 24. listopadu, kdy startuje akce Black Friday. Internetové obchody a nákupní galerie jsou již obvykle předem připraveny na první nápor zákazníků.

Není sleva jako sleva

Ne vždy nakoupíte na Black Friday opravdu výhodně. Buďte obezřetní a nenechte se lacině “opít rohlíkem”. Deklarované velké slevy nemusí být tak velké, jak ve skutečnosti jsou …

Cyber Monday?

Po Black Friday přichází akce zvaná Cyber Monday neboli Kybernetické pondělí. Akce, kterou zavedl nákupní portál Amazon.

Další zajímavé články