Jak mít krásné opálení a nevypadat jako rajče

Jaro pozvolna končí, počasí začíná spíše připomínat léto a prázdniny již klepou na dveře. Jak je budete trávit vy? Ať už se rozhodnete pro sportovní aktivity, „leháro“ u moře nebo prací na zahradě, nesmíte zapomínat na ochranu proti slunečnímu záření

Vyzkoušejte zaručené tipy!

Vitamíny – Pokud se rozhodnete začít užívat vitamíny, zaměřte se na ty, které zmírňují dopad negativního ultrafialového záření na lidské tělo. Jedná se zejména o vitamín E a C či beta-karoten. Účinek není samozřejmě okamžitý. Nestačí tedy ráno před danou aktivitou užít dané vitamíny a myslet si, že jste chráněni. Vitamíny je nutno brát alespoň 3 – 4 týdny před létem či plánovanou dovolenou.

Méně je více – V případě, že jste letos na sluníčku nestrávili příliš času, začněte se mu vystavovat pozvolna například půl hodiny denně, přičemž se snažte vyhnout přímému slunci.

Dříve znamená lépe – Většina lidí se začíná mazat opalovacím krémem až poté, co je začne pokožka pálit. To je chyba. Opalovací krémy potřebují nějaký čas, aby se dostatečně vstřebaly do pokožky a mohli působit, jak mají. Ideální je aplikace zhruba půl hodiny předem.

Používat kvalitní opalovací prostředky – Kvalitní opalovací prostředky se vykazují dostatečným UV faktorem.

Ideální situace nastává, pokud kombinujete všechny výše uvedené tipy. Každý z nás se totiž opaluje trochu jinak. Někdo je hned „spálený“ a někdo může mít pocit, že se snad neopálí nikdy. Rychlost a účinnost opálení souvisí s typem kůže. Pro správný odhad doby pobytu na slunci v závislosti na naší kůži je důležitém znát svůj fototyp. Svůj fototyp můžete určit za pomoci tabulky níže. Obecně lze však říci, že čím více máte pokožku světlejší, tím je fototyp nižší a tím dříve se spálíte.

Fototyp Vzhled Reakce na slunce
Fototyp I Nápadně světlá pleť, rezavé vlasy, velké množství pih, modré oči. Při pobytu na slunci se prakticky vždy spálí, opálí se jen do červena, kůže nezhnědne.
Fototyp II Světlá pleť, pihy řídké, světlé vlasy, modré, zelené či šedé oči. Opalují se do červena, často se spálí.
Fototyp III Světle hnědá pleť, hnědé až tmavé vlasy, hnědé oči Dobře se opalují, málokdy se spálí, spálení mírné.
Fototyp IV Tmavá pleť, velmi tmavé vlasy i oči. Prakticky nikdy se nespálí.
Fototyp V Velmi tmavá kůže, tmavé až černé vlasy (kůže indiánů či arabské populace). Nikdy se nespálí.
Fototyp VI Nejtmavší typ. Nikdy se nespálí.

Zdroj:http://www.wikiskripta.eu/index.php/Fototypy

Velký pozor na slunci si musejí dávat především děti

Jejich kůže je v průběhu růstu mnohem citlivější, tenčí a pigmentace ještě není plně vyvinutá. Velmi malé děti by se přímému slunci měli vyhýbat úplně. Nebezpečné však pro děti není jen samotné slunce, ale i jeho odrazy od bílých ploch domovních zdí, písku či vody. Proto je dobré oblékat dětem oblečení s delšími rukávy, vždy vyžadovat pokrývku hlavy, v ideálním případě s kšiltem. Malé děti do 6 měsíců ještě nedokáží vstřebat opalovací krém, a proto je pobyt na slunci velmi nebezpečný. Posledním důležitým pravidlem je dostatečný pitný režim.

Cesta k dokonalému opálení

  1. Použít opalovací krém – riziko vzniku rakoviny kůže je u pokožky nechráněné UV filtrem výrazně vyšší, zároveň dochází k rychlejšímu stárnutí kůže. Důležité je tedy se vždy namazat a aplikaci opalovacího krému v průběhu celého pobytu na slunci pravidelně opakovat. Ideálně se pak vyvarovat pobytu na přímém slunci v době, kdy jeho paprsky dosahují nejvyšší intenzity ultrafialového záření, tedy mezi 11. a 15. hodinou.
  1. Chránit hlavu – při pobytu na přímém slunci se doporučuje nosit pokrývku hlavy a sluneční brýle s dostatečným UV filtrem.
  1. Pitný režim – pravidelný přísun tekutin by měl být nezbytnou součástí každého pobytu na slunci. Tělo totiž při opalování ztrácí vodu prostřednictvím pocení. Takto ztracenou vodu je třeba při pobytu na slunci obnovovat. Pokud vodu nedoplňujeme, tělo se nemůže slunci bránit pocením a dříve dochází ke spálení pokožky. Vypít bychom měli alespoň tři litry tekutin denně.
  1. Brát ohled na svůj fototypu – dle tabulky výše byste měli být schopni identifikovat svůj fototyp. Ten je třeba respektovat, protože každý se opaluje odlišně.
  1. Používat kvalitní opalovací přípravky – používejte jen takové opalovací přípravky, které vás ochrání před UVA i UVB paprsky. Nadměrné vystavení UVA paprskům vede k tvorbě nádorů kůže, vrásek či pigmentových skvrn. UVB paprsky naopak způsobují spálení kůže, puchýře a vyrážky.
  1. Chránit se i mimo přímé slunce – i v případě, že nejsme vystaveni přímému slunečnímu záření, můžeme být sluncem ohroženi. Ohrozit nás mohou i paprsky odražené od vodní hladiny nebo bílých stěn domů. Důležitá je tedy permanentní ochrana.

Na sluníčko ani krok!

Slunci bychom se měli vyhnout vždy, pokud máme citlivou pokožku. Na citlivé pokožce vystavené slunečnímu záření se mohou objevit vyrážky, puchýře a červené skvrnky. Stejný princip platí i v případě užívání léků zvyšující citlivost na slunce například antibiotika, léky na srdce apod. Problém může nastat i při užívání hormonální antikoncepce. Zdravý škodlivý pobyt na slunci může být i pro ty, kteří mají větší počet pigmentových znamének či mají v rodinné anamnéze někoho s melanomem kůže.

Cemio Switzerland  2017